Η τοποθέτηση στην Ιταλία διήρκεσε συνολικά μια εβδομάδα, από 29/03/09 έως 31/03/09 στην Σαβόνα και από 01/04/09 έως 04/04/09 στη Γένοβα. Ο φορέας υποδοχής εξασφάλισε τη συνεργασία στο πρόγραμμα του Δήμου της Σαβόνας καθώς και άλλων δύο Κρατικών Ινστιτούτων της Περιφέρειας της Λιγουρίας. Οι δραστηριότητες υλοποιήθηκαν ως εξής:
ΚΥΡΙΑΚΗ 29-03-09, Σαβόνα: Αναχώρηση από Ελλάδα για Σαβόνα (Savona). Άφιξη στη Σαβόνα και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο NH Savona Darsena. Ξενάγηση από εκπαιδευτικούς του Κρατικού Ινστιτούτου «Paolo Boselli» στα παγκοσμίως ονομαστά εργαστήρια κεραμοποιίας της Αλμπισόλε Μαρίνα (Albissole Marina).
ΔΕΥΤΕΡΑ 30-03-09, Σαβόνα: Επίσκεψη στο σχολείο υποδοχής, Κρατικό Ινστιτούτο «Paolo Boselli», γνωριμία με τον Διευθυντή και το σύλλογο καθηγητών. Ενημέρωση, συλλογή πληροφοριών για τις μεθόδους διδασκαλίας των επαγγελματικών λογισμικών. Συνάντηση με τον Αντι-Δήμαρχο της Σαβόνα καθώς και με υπεύθυνους για θέματα των Εμπορικών Επιμελητηρίων και της Ένωσης Βιομηχάνων. Ξενάγηση από τους Ιταλούς εκπαιδευτικούς στα αξιοθέατα όπως η παλιά πόλη, το μεσαιωνικό φρούριο Priamar και ο Καθεδρικός Ναός.
ΤΡΙΤΗ 31-03-09, Σαβόνα: Συνάντηση στο Ινστιτούτο για ανάλυση των στοιχείων που καθορίζουν τα «κριτήρια», σύγκριση των συστημάτων πιστοποίησης επαγγελματικών λογισμικών και σύγκριση των συστημάτων πιστοποίησης. Επίσκεψη στο Κρατικό Ινστιτούτο «Augusto Migliorini» της πόλης Φινάλε (Finale). Ξενάγηση από τους μαθητές, ειδικότητας ξενοδοχοϋπαλλήλων, του «Augusto Migliorini» στην πόλη Finale Ligure και ιδιαίτερα στο περιστύλιο της μονής S. Catherine.
ΤΕΤΑΡΤΗ 01-04-09, Γένοβα: Άφιξη στη Γένοβα και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο Hotel Bristol Palace. Επίσκεψη σε κέντρο κατάρτισης, το Κρατικό Ινστιτούτο «Einaudi Casaregis Galilei», της Γένοβα (Genova). Συγκέντρωση και παραγωγή υλικού χρήσιμου για να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες την αξιολόγηση και την πιστοποίηση συστημάτων σε σχέση με την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός εναρμονισμένου Ευρωπαϊκού Συστήματος.
ΠΕΜΠΤΗ 02-04-09, Γένοβα: Ξενάγηση από εκπαιδευτικούς του Ινστιτούτου «Einaudi Casaregis Galilei» στα αξιοθέατα της Γένοβα. Συνάντηση με την Διευθύντρια και τους καθηγητές του «Einaudi Casaregis Galilei». Eπαγγελματικές συναντήσεις με τις Τοπικές και τις Περιφερειακές αρχές, συνεργασίες με τους υπεύθυνους της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για ενημέρωση για τους κανονισμούς πιστοποίησης δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν από προγράμματα κατάρτισης.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 03-04-09, Γένοβα: Μικτές ομάδες εργασίας και φόρουμ διάχυσης των συμπερασμάτων κατά το τέλος της διαδικασίας. Στόχος της σύσκεψης ήταν ο προσδιορισμός ενός συστήματος αξιολόγησης της συνεργασίας σχολείων και επιχειρήσεων στο πεδίο των Επαγγελματικών Λογισμικών.
ΣΑΒΒΑΤΟ 04-04-09: Αναχώρηση της ομάδας για την Ελλάδα.
Κατά την τοποθέτηση στην Ιταλία οι συμμετέχοντες ασκήθηκαν στην χρήση και παρακολούθησαν τις μεθόδους διδασκαλίας των Επαγγελματικών Λογισμικών που διδάσκονται οι μαθητές του «Paolo Boselli» στη Σαβόνα και του «Einaudi Casaregis Galilei» στη Γένοβα. Επίσης οι Ιταλοί εκπαιδευτικοί ανέλυσαν τις διαδικασίες πιστοποίησης και πρακτικής άσκησης των μαθητών σε αυτά. Τα λογισμικά ήταν:
«Paolo Boselli»:
- Visual Basic 6 – Informatica - Visual Basic
- Derive 4 – Matematica - Derive
- Gamma 2008 – Economia Aziendale - Gamma
«Einaudi Casaregis Galilei»:
- Autocad 2006-Meccanica Biennio -Autodesk
- Inventor 10-Autodesk-Meccanica
- Mat Lab 5.3-Elettrotec Elettronica-The MATWORKS (teoresi)
- C+ + compilat 4.5- Elettrotec-BORLAND
- AW SVS. 2. 02. 23 - Meccanica-AWSVS
- SUCOS 3- Meccanica – SUCOS
- FLUIDSIM - Meccanica – FESTO FLUIDSIM
- HOTEL 2000 – Turistico
- MEDIA D.B. – Serale – MEDIA D.B.
- SQL SERVER – Microsoft
- OFFICE 2003 – Microsoft
- ORCA
Τα δυνατά σημεία του Ιταλικού συστήματος παροχής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στον τομέα της αξιοποίησης των Επαγγελματικών Λογισμικών είναι:
- Δωρεάν διάθεση επαγγελματικών λογισμικών από τοπικές εταιρίες, που αναλαμβάνουν και την εξυπηρέτηση, τη συντήρηση και την αναβάθμιση των προγραμμάτων καθώς και το απαραίτητο επιμορφωτικό υλικό
- Υπάρχει δυνατότητα επιλογής επαγγελματικών λογισμικών από επιτροπή εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, με κριτήριο την ευρεία εφαρμογή τους στην αγορά εργασίας.
- Ισχύει η εθελοντική πρακτική άσκηση των μαθητών, που πραγματοποιείται σε επιχειρήσεις κατά τους θερινούς μήνες, με τη μεσολάβηση των εκπαιδευτικών και με ασφαλιστική κάλυψη από την πλευρά των επιχειρήσεων
- Παρέχεται στους μαθητές η δυνατότητα του συστήματος «εναλλαγή σχολείου – εργασίας» scuola-lavoro (εναλλαγής σχολείου και πρακτικής άσκησης), που εφαρμόζεται, δομείται, υλοποιείται και αξιολογείται από το εκπαιδευτικό ίδρυμα σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις
- Υπάρχει μόνιμο τεχνικό προσωπικό υποστήριξης για τα εργαστήρια πληροφορικής.
- Η διδασκαλία των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας είναι υποχρεωτική για όλες τις ειδικότητες κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων σπουδών των μαθητών
- Οι εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται υποχρεωτικά στην αρχή κάθε χρόνου στα νέα προγράμματα
Τα αδύνατα σημεία που εντοπίσαμε είναι:
- Η χρήση επαγγελματικών λογισμικών που διατίθενται δωρεάν από εταιρίες, είναι σε ένα βαθμό περιοριστικές, λόγω της μονοπωλιακής αγοράς κάποιων εταιριών σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο. Το ίδιο βέβαια μπορεί να ισχύει και για την επιλογή των «εμπορικότερων» λογισμικών που επιλέγονται από τους εκπαιδευτικούς.
- Η μη διάθεση και ταυτόχρονα ο έλεγχος για τη χρήση «γνήσιων» λογισμικών από το Ιταλικό Υπουργείο Παιδείας, επιβάλλουν σε πολλές περιπτώσεις την αγορά λογισμικών με ιδίους πόρους των σχολικών μονάδων, από τα έσοδα εγγραφής των μαθητών.
- Η εφαρμογή του συστήματος «εναλλαγή σχολείου – εργασίας» scuola-lavoro (εναλλαγής σχολείου και πρακτικής άσκησης), μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στους μαθητές κυρίως λόγω της απομάκρυνσής τους από το σχολείο που δεν συνοδεύεται και απαραίτητα από ουσιαστική απόκτηση εμπειρίας στις επιχειρήσεις.
- Η υποχρεωτική ετήσια επιμόρφωση των εκπαιδευτικών γίνεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, εκτός ωραρίου και με προσωπικά έξοδα των ιδίων.